

Og endelig eskalerer den leksikalske liste over historiske retninger ud i seriøse teorier om historie-, modhistorie- og alternativ historieskrivning, dog i den useriøse, parodierende ugebladsagtige ramme af ”100 måder at relatere til historien på”, som også indrammer og relativerer det samlede værk. Skiltene leger med hvornår en event går fra at være en hændelse til at indskrive sig i kategorien af vigtige historiske begivenheder. Linjen på Nikolaj Kirke henviser til historiske genopbygninger af kirken, men er fiktiv. Den udstillede mur rekonstruerer muren på billedet, som rekonstruerer den oprindelige mur. Kopien af muren benytter sig, som titlen siger, af mise en abyme-figuren, indfældningen af flere billeder i hinanden eller spejlstrukturen, som gentager sig selv i det uendelige indad som udad – en genkommende figur i Malene Nors Tardrups værker. Tardrup de- og rekonstruerer myten og placerer den i København med fotografier fra Masadaplateauet (Adamas) en kopi af muren omkring plateauet med gengivelse af den sorte linje, der angiver grænsen mellem den originale mur og genopbygningen af den (Mise en Abyme) en tilsvarende linje, men nu på Nikolaj Kirke, hvor værket udstilles (Illusory Areas) formelle messingskilte indgraveret med kunstnerens navn og titel på 10 FLUXUS-koncerter/stykker, som blev opført i Nikolaj Kirken i 1962 (Events), en liste over 100 tilgange og begreber relateret til historisering (100 Ways to Relate to History) samt en underfundig værkbeskrivelse (The Complete Guide).įotografierne ser tilsyneladende tilfældigt og trivielt turistagtige ud, men fremstår alligevel for underlige, slørede, nærgående og off the beaten track til at være postkort. Myten kan ikke undgå at fremkalde billedet af de befæstede og ekstremt synlige illegale jødiske bosættelser på Palæstinas bjergtoppe. Da romerne generobrede klippen, begik jøderne, for at undgå at overgive sig, kollektivt selvmord på plateauet. Myten om Masada lyder, at jøder tilbageerobrede klippen fra romerne i det 0. Har du en fri væg, som du gerne vil dekorere, kan du med fordel vælge rammerne i forskellige størrelser, som vil give et dynamisk og moderne look. I sit afgangsprojekt, 100 Ways to Relate to History (2011), kredser Malene Nors Tardrup om myten som betydningsbærer og identifikationspunkt. Trods trærammerne er naturfarvede, går de både godt med varme og kølige farver, så slip kreativiteten løs og skab dit ønskede univers.
